• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68505
+
-

انتقال آب از «زاب» نیازمند اعتبار هزار میلیارد تومانی

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه: پروژه زاب جزو پروژه‌های صندوق توسعه ملی است اما امسال منابع این صندوق به پایان رسیده است

گفت‌وگو
انتقال آب از «زاب» نیازمند اعتبار هزار میلیارد تومانی

پروژه‌های احیای نگین آبی آذربایجان همچنان در حال اجراست و اگر شرایط اقتصادی دولت اجازه دهد و پروژه‌ها، براساس زمان‌بندی پیش رود، شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آنها در اواخر امسال یا اوایل سال آینده خواهیم بود. «مسعود تجریشی» مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با همشهری به چند سوال درباره این طرح‌ها پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید. 

چه میزان اعتبار برای اتمام پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه مورد نیاز است؟

وضعیت اقتصادی دولت چندان مناسب نیست و با توجه به سیلابی که ابتدای امسال در برخی از شهرهای کشور شاهد بودیم و میزان خسارت آن معادل کل بودجه عمرانی کشور بود، به پروژه‌ها فشار بسیار زیادی وارد شده است. در این رابطه چند اصل مطرح شد تا براساس آن پروژه‌ها به پیش رود. اصل اول این بود که تا جای ممکن از منابع در اختیار دستگاه‌های دولتی بیشترین استفاده شود و با توجه به این‌که منابع ماده 10 و 12 برای زمان بحران پیش‌بینی شده و با توجه به سیلاب‌های اخیر، بنابراین باید تا پایان سال برای استفاده از منابع ماده 10 و 12 برای احیای دریاچه ارومیه صبر کرد. دوم پروژه‌هایی بود که باید از آنها از سوی سازمان برنامه و بودجه و ماده 10 و 12 حمایت به عمل می‌آمد که عدد بودجه چندان نیست، اما پروژه‌های ریز را می‌تواند پاسخگو باشد.

با این شرایط، به نظر شما پروژه انتقال آب از زاب نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد؟

تونل انتقال آب 3 جزء دارد. ابتدا این‌که آب وارد تونل می‌شود که براساس برنامه زمان‌بندی به خوبی پیش می‌رود و آذر امسال به پایان می‌رسد. سپس سد آبگیری و پس از افزایش تراز آب، وارد تونل می‌شود و سپس از طریق کانال به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود که آن هم براساس برنامه پیش می‌رود. با این حال، زمانی که جزء به جزأ این اقدامات در کنار هم گذاشته شود، اگر تامین منابع مالی اختصاص یابد، این 3 جزء حداکثر تا خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که کمتر از یک سال، کل این پروژه به پایان برسد و تا پایان سال 98 نیز تصفیه‌خانه‌ها به بهره‌برداری برسند.

اخیرا استاندار آذربایجان‌غربی در جلسه شورای اداری عنوان کرد که برای پروژه انتقال آب از زاب 400 تا 500 میلیارد تومان اختصاص یافته است. آیا این رقم کافی است؟

اینها پروژه‌هایی هستند که سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کند و پروژه زاب جزء پروژه‌های صندوق توسعه ملی است. امسال نیز منابع این صندوق به پایان رسیده و باید از منابع مختلف، تزریق منابع انجام شود تا پروژه‌های بزرگ به پایان برسد. برای انتقال آب از زاب بیش از هزار میلیارد تومان نیاز است که به پایان برسد.

آیا مطالعات مربوط به انتقال آب از دریاچه وان ترکیه برای احیای دریاچه ارومیه به نتیجه رسید یا همچنان در حال مطالعه است؟

این مطالعات همچنان در حال انجام است و با توجه به این‌که انتقال آب از دریای خزر تعیین تکلیف شد، این موضوع نیز در آینده تعیین تکلیف می‌شود. چون باید از ابعاد بسیار فنی، اقتصادی و سیاسی به این موضوع نگریست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید